Wall Street, ölümcül Air India kazasını değerlendirdi
Investing.com — Birkaç Wall Street analisti, Perşembe günü 241 yolcu ve mürettebatın hayatını kaybettiği, sadece bir kişinin mucizevi şekilde kurtulduğu ölümcül Air India kazasının ardından Boeing Co (NYSE:BA) hakkında değerlendirmelerde bulundu. Londra’nın Gatwick Havalimanı’na giden uçak, Perşembe günü kalkıştan kısa bir süre sonra Hindistan’ın batısındaki Ahmedabad’da düştü.
787-8 Dreamliner
Düşen uçak, 2014’ten beri hizmet veren bir Boeing 787-8 Dreamliner’dı. Birçok analist, bu uçağın “çok iyi” bir geçmişe sahip olduğunu ve bu kazanın ilk ölümcül kaza olduğunu belirtti. Bununla birlikte, 787, 2011’de hizmete girdikten kısa bir süre sonra çeşitli batarya ile ilgili olaylar yaşamıştı.
Jefferies analisti Sheila Kahyaoglu şöyle belirtti: “Bu kaza, Eylül 2011’de hizmete giren 787 tipi uçağın karıştığı ilk ölümcül kazayı temsil ediyor.”
RBC Capital’den Ken Herbert ise şunları ekledi: “… 787’nin çok güçlü bir güvenlik kaydına sahip olduğunu belirtmek isteriz.”
Kazanın nedeni
Kazanın videosu, uçağın yükseklik kazanmakta zorlandığını ve ardından hızla alçalarak düştüğünü gösteriyor.
Flightradar24, X’teki bir paylaşımında şunları söyledi: “#AI171 uçuşundan alınan ilk ADS-B verileri, uçağın maksimum 625 fit barometrik yüksekliğe ulaştığını (havaalanı yüksekliği yaklaşık 200 fit) ve ardından dakikada -475 fit dikey hızla alçalmaya başladığını gösteriyor.”
Bernstein’dan Douglas Harned şu yorumda bulundu: “Kalkıştan sonraki uçuş yolu, hızlı bir alçalma öncesinde yavaş bir tırmanma hızı gösteriyor, bu da kalkışta güç kaybına işaret ediyor ki bu muhtemelen motorlarla ilgili olabilir.”
Harned ayrıca, havacılık uzmanlarının yorumlarının motor arızası üzerine yoğunlaştığını, olası bir neden olarak çoklu kuş çarpması durumunun da düşünüldüğünü belirtti. Uçak GEnx motorlarıyla donatılmıştı ve GE Aerospace’in soruşturma için olay yerine bir ekip gönderdiği bildiriliyor.
Analist, bu tür durumlarda bakım performansının her zaman bir olasılık olduğunu ekledi – gövde veya motor.
Boeing hisseleri
Analistler, Boeing’in geçmişteki olaylar nedeniyle hala ceza kutusunda olduğunu belirtiyor. Şirketin hisseleri bugün yüzde 4,8 düşüşle kapandı.
Herbert şu yorumda bulundu: “… 2018-2019’daki Boeing MAX kazalarından sonra, kazanın sonuçları şu anda bilinmese bile yatırımcıların hisse senedi konusunda temkinli bir görüş benimsemesi anlaşılabilir. Bununla birlikte, Boeing uçaklarını içeren son hava kazaları veya olaylardan sonra, hisse senedinin o gün ortalama (%5) düştüğünü ve kazadan bir hafta sonra ortalama (%6) düştüğünü belirtmek isteriz. Bu getirileri hesaplarken iki MAX kazasının yanı sıra iki 787 batarya yangını ve MAX kapı tıkacı olayını inceledik.”
Morgan Stanley (NYSE:MS)’den Kristine Liwag şunları belirtti: “787 uçağının uzun güvenlik kaydı göz önüne alındığında, yatırımcılar 737 MAX üretim oranları iyileşirken Boeing hisselerindeki piyasa geri çekilmesini abartılı görüyor.”
Paris Airshow belirsizliği
Önümüzdeki hafta başlayacak olan Paris Airshow öncesinde, bu trajedi Boeing üzerinde büyük bir belirsizlik yaratıyor ve bazıları şirketin etkinliğe hala katılıp katılmayacağını sorguluyor.
Herbert şunları belirtti: “Bir kazanın nedenlerini ve Boeing ile tedarikçileri için sonuçlarını tam olarak anlamak genellikle aylar alabilir. Ancak kaza, kısa vadede hisse senedi üzerindeki duyarlılığı etkileyecek ve havacılık fuarı haftasında OEM hisselerinin tarihsel olarak gösterdiği performansla ilişkili kısa vadeli yükselişi muhtemelen sınırlayacaktır. Yatırımcıları kazanın nedenleri konusunda acele karar vermemeye teşvik ederiz, ancak hisse senedi üzerindeki belirsizliğin şu anda bir engel oluşturacağını ve uzun bir süre devam edebileceğini anlayabiliyoruz.”
Potansiyel maruziyeti olan diğer şirketler
GE Aerospace (NYSE:GE) (motorlar), RTX Corp (NYSE:RTX) (aviyonik, iç mekan ve sistemler), Spirit Aerosystems Holdings Inc (NYSE:SPR) (gövde bölümleri), Howmet Aerospace Inc (NYSE:HWM) (bağlantı elemanları, motor bileşenleri), Hexcel Corporation (NYSE:HXL) (karbon fiber) ve Ducommun Incorporated (NYSE:DCO).
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.